Begin altijd eerst de bekabeling te controleren en randapparatuur af te koppelen in verband met conflicten.
Waar moet op gelet worden:
Is de bekabeling fysiek in orde: geen knikken, zichtbaarheid van de aders in de kabel of andere beschadiging.
Indien dit wel het geval is vervang de kabel of leen er een van kennissen/buren.
Voor Windows computers:
Heeft uw computer een netwerkverbinding? Meestal is er rechtsonder bij de klok een icoontje dat de netwerkstatus weergeeft. Door een rechtermuisklik kunt u Netwerkcentrum openen (hier worden de actieve verbindingen weergegeven.
Is er een IP nummer uitgegeven? Dit kunt u vinden door op de status van de actieve netwerkverbinding te klikken. U krijgt dan onderstaand overzicht te zien:
Wat is het IP nummer?
Een geregistreerde computer die direct aangesloten zit aan de muuraansluiting heeft een IP dat begint met 80.
of 213.
Een geregistreerde router laat op de computer een IP zien dat begint met 192. (meestal, er zijn uitzonderingen) Een nog niet geregistreerde computer/router heeft een IP dat begint met 10. Een computer waarbij de instellingen niet kloppen of er iets defect is krijgt een IP dat begint met 169. Dit is een foutmelding IP.
Wat is het DNS nummer? (moet zijn 10.XXX.XXX.XXX, soms hebben bewoners een extra firewall of gebruiken een andere DNS server bijv. Family Shield)
Verder kunt u nog testen of er nog andere storingen zijn (vraag eventueel uw buren om hulp):
Werkt de computer met uw eigen kabel op uw eigen aansluiting?
Werkt de computer met een andere kabel op uw eigen aansluiting?
Werkt de computer met uw eigen kabel op een andere aansluiting / kamer (in hetzelfde gebouw/netwerk)?
Werkt de computer met een andere kabel op een andere aansluiting / kamer (in hetzelfde gebouw/netwerk)?
Werkt een andere computer met uw eigen kabel op uw eigen aansluiting?
Werkt een andere computer met een andere kabel op uw eigen aansluiting?
Werkt een andere computer op een andere aansluiting in hetzelfde gebouw/netwerk?
Als u dit alles heeft gedaan en uw internetverbinding werkt nog steeds niet, neem dan contact op met ittdesk per telefoon 088-4117788 (op werkdagen tijdens kantooruren bereikbaar). Of per supportformulier op www.ittdesk.nl/ondersteuning.
ittdesk zal dan bepalen of er een monteur ingepland moet worden.
LET OP! De helpdesk zal u middels een formulier en antwoorden op bovenstaande vragen via de telefoon / mail samen met u bepalen of een bezoek van de monteur noodzakelijk is. Als u het formulier en of de vragen niet juist invult of onjuiste antwoorden geeft en de monteur op locatie heeft vastgesteld dat uw aansluiting goed functioneert zullen de kosten van de afspraak aan u worden doorbelast. Deze kosten bedragen €130,- incl. btw.